• چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 966-5387-5
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم
  • چاپ

در بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

بسیاری از باغات و بافت های تاریخی قم از بین رفته است

   دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی گفت:بسیاری از باغات و بافت های تاریخی و آثار فرهنگی قم که بیان گر هویت ما بوده از میان رفته است.

  به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر محمد خبری سه شنبه شب در جلسه قم پژوهی با موضوع بازخوانی کالبد شهری و هویت قم افزود: از طرفی با ساخت و سازهایی مواجه ایم که بافت امروز شهری را به سمتی می برد که بویی از گذشته و هویت جامعه نبرده است.

 وی اظهار داشت: برای معرفی قم باید با شاخصه ها و رویکرد مردم شناسی، قم شناسی، مولفه های هویتی، نظریه های روانشناختی، هویت شهری و مسائل قم به عنوان شهری اسلامی و ایرانی با تاریخ 7 هزار ساله آشنا باشیم.

وی بیان کرد:قم در سیر تاریخی خود از گذشته تا به امروز فراز و نشیب های زیادی را پیموده است و با گذشته ای فرهنگی و تاریخی و هویتی باید ابتدا به نسل جوان امروز شناسانده شود.

  مشاور شورای انقلاب فرهنگی یادآور شد:در مورخ 14 مرداد 96 معاون فرهنگی و ورزشی شهرداری قم در خبری اعلام کرد زیرساختهای فرهنگی استان قم در فقر مطلق است و مجموعه های زیادی در قم معطل مانده و از آن استفاده نشده است و ما بر آنیم تا وضعیت فرهنگی استان را سامان دهیم.

  وی در این باره توضیح داد:قم با سبقه فرهنگی خود نباید در این وضعیت قرار بگیرد بلکه زیرساختهای فرهنگی قم باید به سمت رشد و پویایی برود.

  دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرد:اخیرا مسئولان استانی و استانداری با طرح مسائلی همچون لزوم توسعه ای جغرافیایی قم ضمن انتقاد از سیستم توزیع بودجه ای کشور به دنبال روشی برای جبران بودجه و افزایش منابع با گسترش جغرافیایی برای قم هستند که در این زمینه باید توسعه فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

  وی خاطرنشان کرد:در خبری دیگر از سوی دکتر آیت پیمان مدیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و دبیر عالی دین پژوهان فعلی مطرح گردید که در قم 703 پژوهشگاه فرهنگی با عناوین مختلف اعلام موجودیت کرده اند که تنها 223 پژوهشگاه دارای فعالیت مستمر هستند و از این میان فقط 70 موسسه دارای خروجی فرهنگی و آموزشی می باشند.

  خبری گفت:قم شهری فرهنگی و دینی و تاریخی با هویتی چند هزار ساله است که باید بیش از گذشته از نظر فرهنگی بدان توجه داشت تا در کنار رشد و توسعه جغرافیایی بتواند هویت خود را باز یابد وگرنه مبدل به شهری در هم تنیده با هویتی مجهول می شود که گوئی هیچ کس دیگری را نمی شناسد.

  وی افزود:در قم شناسی و در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی ما به عنوان فردی قمی چه شناختی از خود داریم ما قمی ها نه تنها قم را نمی شناسیم بلکه نمی توانیم آن را نیز به خوبی معرفی نمائیم.

  این استاد دانشگاه تصریح کرد:ما وارث میراث فرهنگی هستیم که ارتباط معناداری با هویت ما دارد قم از نظر فرهنگی دارای غنای ارزشمند ایرانی اسلامی است و باید آئین و سنت خود را بروز دهد اما جوانان تا چه میزان با این آئین های ارزشمند آشنا هستند؟

  وی اظهار داشت:در قم نهادهای فرهنگی و اجتماعی زیادی هستند که در معرفی هویت ما موثرند اما تا چه میزان این نهادها را می شناسیم.

  خبری ادامه داد:در خصوص هویت مکانی نظریات زیادی وجود دارد که ارتباط مکانی با هویت شخصی افراد را تبیین می کند این نظریات می گویند هویت مکانی و انسانی با هم در ارتباط است از این رو باید هویت مکانی خود را به خوبی بشناسیم.

  دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی یادآور شد:هویت مکانی هویت فردی و اجتماعی را می سازد در حالی که امروز در معماری و سبک زندگی این هویت فرهنگی نادیده گرفته شده است.

  وی گفت:وقتی در محله های قدیمی قدم می گذاریم بین همه بافت ها و آب انبار ها و باغات و قهوه خانه ها و زورخانه ها احساس پیوند با هویت خود می کنیم در گذشته این بافت ها متناسب با شرایط اقلیمی طراحی می شد.

  خبری بیان کرد:در گذشته تعداد زیادی زورخانه داشتیم که با وجود جمعیت کم قم نشان از فعالیت های جسمی و ورزش های سنتی می داد آئین ها و سنت ها و محله ها و همسایگان ارتباط های معناداری با هم داشتند.

  وی خاطرنشان کرد:احترام و تکریم بین کوچک و بزرگ وجود داشت بافت هویتی و کالبدی قم با هم گره خورده بود و احساس بیگانگی با یکدیگر نداشتیم.

  این استاد دانشگاه مطرح کرد:از زمان صفویه به این سمت عکس هایی برجای مانده که تا حدی این هویت قدیمی و سنتی را نشان می دهد اما امروزه به آن بهایی نمی دهیم در حالی که در بسیاری از کشورها به سرمایه های تاریخی و فرهنگی بهای زیادی می دهند.

  وی گفت:حتی در گذشته ارتباط های زیبایی میان بازار و مساجد و باغات و مدارس علوم دینی و مسکونی و تیمچه ها و زورخانه ها و خیابان ها وجود داشت که بیان گر هویت ما بوده است در آن زمان رویکرد عشایری و روستایی و شهری مشخص بود و هویت اجتماعی مجهولی وجود نداشت.

  وی در پایان ابراز امیدواری کرد:با معرفی فرهنگ غنی خودبه نسل جوان بگذاریم بسیاری از آئین ها و سنت های زیبا احیا شود و دوباره به هویت تاریخی و دینی و فرهنگی خود بازگردیم.


انتهای پیام