• چهارشنبه ۱۸ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 977-9087-5
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم
  • چاپ

لزوم ایجاد مرکز تخصصی کودک و رسانه



یک کارشناس رسانه عنوان کرد: متاسفانه رسانه ها از نیاز جلوه گری کودکان، استفاده صحیح نمی کنند، می توان از نیاز به جلوه گری کودکان در جهت رشد و تکامل او استفاده کرد و با بهره‌گیری صحیح رسانه از این ویژگی، کودک را به یک انسان مفید تبدیل کرد.

عبدالرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، با اشاره به نامگذاری 19مهر به عنوان روز کودک و رسانه، عنوان کرد: موضوعی که به نظر می رسد باید مورد تامل، غور و بررسی تشکل های اجتماعی و دانشگاهی قرار بگیرد، آسیب شناسی حضور کودکان در رسانه های مکتوب و غیرمکتوب است.

وی افزود: افراد و تیم‌هایی که در رسانه‌های مکتوب مشغول به کار هستند، به صورت تخصصی بر روی مسئله استفاده از کلمات و جملات تامل می کنند و با یک طراحی خاص به سمت تغییر ذائقه در کودکان و خانواده ها حرکت می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: باید در اهداف رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب بازنگری شود، این بازنگری‌ها در دو حوزه باید انجام شود، یکی از این دو حوزه، حوزه نظری است که تشکل های دانشگاهی، اساتید دانشگاه و جمع های فرهیخته است وظیفه دارند بر اساس فرهنگ بومی و دینی مردم ایران به بازنگری اهداف این رسانه بپردازند.

وی گفت: در دنیا در خصوص کودک و حضور آنها در رسانه ها کارهای پژوهشی بسیاری انجام شده است، این پژوهش ها و مقالات باید حتما مورد مطالعه قرار بگیرند، در کشور فقدان یک مرکز تخصصی کودک و رسانه احساس می‌شود.

رضایی ادامه داد: انجمن‌ها، سمن ها، ان جی اوها و خیریه ها در زمینه کودکان فعالیت می کنند، اما این فعاالیت ها به صورت پراکنده و نامنسجم صورت می گیرد، جای یک مرکز تخصصی در این زمینه خالی است، وزارت آموزش و پرورش یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا شورای انقلاب فرهنگی باید مرکز یا کمیته‌ای در زیر مجموعه خود داشته باشند که پیگیر تاسیس این مرکز تخصصی شوند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: با توجه به اینکه جهان و تحولات آن در آینده به دست رسانه‌ها است، این رسانه‌ها هستند که کودکان را بزرگ می‌کنند، دیگر زمان آن گذشت که کودکان در خانه و کانون خانواده بزرگ تربیت می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: ما ناگزیر هستیم کودکان را در معرض رسانه قرار بدهیم، کودکان یا با حضور در برنامه ها، در رسانه ها نقش آفرینی می کنند و یا یا اینکه برنامه های رسانه را می بینند، در هر دو صورت لازم است تا بایدها و نبایدهای این مسئله را در یک مرکز تخصصی و در سطح بالا بررسی کنیم.

رسانه ارتباط والدین و فرزندان را محدود کرده است
رضایی در خصوص حضور کودکان در رسانه، گفت: ما درک درستی از حوزه کودک در عرصه انسان شناسی نداریم، کودک یک انسانی است که پرورش پیدا می کند و به نوجوانی و جوانی می رسد، درباره شناخت از حوزه کودک، حتی دانسته های روانشناسان این حوزه و متخصصین این حوزه هم بسیار کم است، در بسیاری از خانواده ها، ارتباط بین والدین و فرزندان به دلیل حضور رسانه ها، محدود و ضعیف شده است.

وی افزود: در بحث حضور کودکان در رسانه قبل از هر چیز، ما باید بدانیم که نیاز کودک چیست و بر چه اساسی کودک در رسانه مکتوب و غیرمکتوب حضور پیدا می‌کند، کارشناسان در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن هم نیاز انسان در دوران کودکی و خردسالی به جلوه‌گری است.

رضایی ادامه داد: جلوه‌گری یکی از نیازهای مهم کودک است، حتی زمانی که رسانه‌ها نبودند این نیاز در کودک وجود داشت، کودک برای اینکه جلوه‌گری کند، خود را به عنوان موجودی کاملا متفاوت از بقیه و به عنوان موجودی برتر می داند، البته این برتر دانستن خود در کودکان در حد مغرور شدن نیست.

وی تصریح کرد: کودک تمایل دارد این برتری را حوزه‌های مختلف بروز دهد، کودک خود را دارای خصایص ویژه و زیبا می داند به عنوان مثال تقلید صدا می کند یا حرکات خاصی انجام می دهد، کارشناسان معتقدند برای اینکه نیاز به جلوه گری در کودکان مرتفع شود، والدین هم خود را در حد کودک پایین بیاورند و مانند آنها شوند، این نکته در روایات هم آمده است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: توصیه شده که در جمع خانواده نقش‌های متفاوتی به کودک داده شود، این رفتار به مرور زمان باعث شکل گرفتن شخصیت کودک می شود، قبلا این مسائل تنها در محدوده خانواه بود اما الان رسانه ها هم در این مسئله نقش دارند به عنوان مثال کودک را به یک مسابقه دعوت می کنند تا به عنوان مانکن در برنامه حضور داشته باشد، البته آنها اسم مدلینگ را روی کودک می گذارند.

وی عنوان کرد: وقتی بحث مدلینگ پیش می آید و می گوییم از کودکان به عنوا مدلینگ استفاده شود، باید بررسی کنیم که مدل بودن چه نیازی از کودک برطرف می کند، این مسئله شاید نیاز جلوه‌گری کودک را مرتفع کند اما ما به دنبال رفع نیاز کودک به صورت متعالی هستیم، کودک در عین جلوه گری باید تربیت و پرورش پیدا کند.

رضایی افزود: اگر قرار بر رفع نیاز جلوه‌گری کودک باشد، ما میتوانیم این مسئله را در یک کتاب داستان بیاوریم، بسیاری از کتاب های داستان به جای نقاشی های کودکانه از تصاویر واقعی استفاده می کنند، در این حالت کودک هم می تواند خودش را جای شخصیت های کتاب بگذارد و هم کتاب را بخواند و چیزی یاد بگیرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه رسانه ها از نیاز جلوه گری کودکان، استفاده صحیح نمی کنند، می توان از نیاز به جلوه گری کودکان در جهت رشد و تکامل او استفاده کرد و او را به یک انسان مفید تبدیل کرد.

این کارشناس رسانه در پایان با تاکید بر مسئله محتوای رسانه ها، خاطرنشان کرد: یک برنامه رسانه وقتی طراحی می شود باید توجه شود که مخاطب برنامه کودک است و با توجه به فرهنگ بومی و دینی مردم ایران طراحی شود، برنامه ای که ویژه کودک طراحی می شود حتما نیاز به نظر کارشناسی چند متخصص دارد.


انتهای پیام