• شنبه ۱۱ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 966-4587-5
  • خبرنگار : 5
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

مدیرحوزه های علمیه:

جریان تبلیغ باید جریان روان و دور از ادبیات الزام باشد

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، با بیان اینکه مقام تبلیغ، با مقام خطاب و امر و نهی تفاوت دارد، گفت: اگر تمام تبلیغ با ادبیات الزام و اجبار باشد جواب نخواهیم گرفت.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز ۱۱ شهریور در گردهمایی گروه‎های تبلیغی حوزه، در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) با تاکید براینکه باید ابواب جدیدی در فقه را پایه ریزی کرد، افزود:  چرا که در حوزه فقه، اگر بخواهیم پاسخگوی دنیای امروز باشیم باید همه این ابواب را با مسایل مورد نیاز امروز درآمیزیم و مباحث مستحدثه را در همه ابواب فقه ببریم؛ امسال در برخی از کرسی های خارج فقه قدم های جدیدی برداشته خواهد شد.
اعرافی یادآورشد: یکی از مسایلی که در عرصه آموزشی و پژوهشی به آن پرداخت، مساله فقه تبلیغ است که باید با قواعد مرتبط، آن را بحث و بررسی کنیم.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: یکی از زوایای این عرصه، توجه به آفات و آسیب‎هایی است که ممکن است جریان تبلیغ را فرابگیرد؛ نخستین آفت، صوری و تشریفاتی و شکلی شدن تبلیغ است که هیچ چیزی مثل این مورد نمی توان اثر تبلیغ را از بین ببرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تبلیغ موفق ،تبلیغی است که جامعه مخاطبان حس کنند که یک تبلیغ صوری و تشریفاتی انجام نمی‎شود؛ کار تبلیغ، کاری است که باید حس شود که در ذات آن کار هدفمند و بدون و تعارفات دنبال می‏شود؛ این کارها منتهی به گزارش هم می‏شود ولی سودی ندارد.
وی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که چند نهاد یک برنامه تشریفاتی را برگزار می کردند و یا می کنند و همه این نهادها نیز در گزارش سالانه خود این برنامه را ذکر می کنند ولی کل این برنامه نیز هیچ خاصیتی ندارد؛ این مساله بیانگر چنین رویکرد اشتباهی است که وجود دارد؛ اگر روح تبلیغ را تشریفات فرابگیرد چنین مساله ای ایجاد می‎شود.
اعرافی یادآورشد: آسیب دیگر تبلیغ آن است که احساس بودن را مهمترین جزء تبلیغ کنیم؛ تهی شدن از اندیشه و حکمت باطنی آسیب زننده است.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: آسیب سوم، آمیخته شدن تبلیغات با خرافات و مباحث سست است؛ گاهی اوقات ممکن است مباحثی را مطرح کنیم که ظاهرش ممکن است درس باشد ولی چندان قابل اثبات نیست و بازخورد آن در جامعه مفید نیز قطعا مناسب نخواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوری از واقعیات و شرایط محیطی از دیگر آسیب هایی است که ممکن است تبلیغ را در برگیرد؛ تبلیغی که با موقعیت مخاطبان نسبتی برقرار نمی‎کند از مهمترین مشکلات و آسیب‎های تبلیغی است.
وی گفت: سامان دادن بحث به منظور اینکه مخاطب با شرایط محیطی و اقتضائات خود آن را درک کند از جمله مهارت های بسیار مهم تبلیغی است؛ سامانه تبلیغ ما باید سلایق و روحیات فرهنگی و اجتماعی مخاطب را پوشش دهد.
اعرافی یادآورشد: بی اطلاعی از کار رقبا و نظریات رقیب از دیگر آسیب هایی است که ممکن است فعالیت های تبلیغی را در برگیرد؛ گاهی اوقات رقبای فرهنگی به گونه ای کار کردند که ممکن است تمام فعالیت های تبلیغی ما را خنثی کند؛ باید از شیوه های تبلیغی رقبا آگاهی کامل داشته باشند؛ همچنین باید با تئوری های آنها نیز آشنا باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عمل به علم آثار بسیاری در تبلیغ دارد زیرا طرف مقابل متوجه می شود که خود مبلغ به آنچه که می گوید اعتقاد و التزام دارد؛ احساس نقش الگویی باید در جامعه مخاطب وجود داشته باشد.
وی گفت: عدم رعایت اولویت‎ها از دیگر آسیب‎های این عرصه است؛ رعایت این اصل نیز بسیار سخت است؛ اولویت بندی امر بسیار مهمی است که این امر مباحث مبنایی و پیچیده دارد؛ نزول قرآن تدریجی بود که با توجه اولویت‎ها صورت گرفت.
اعرافی یادآورشد: تبلیغ در حوزه از حالت تبلیغی به حالت جمعی و منظومه ای و شبکه ای پیدا کرده است؛ امروزه جریان تبلیغ کشور ما سامانمند و منظومه ای نیست ولی باید به سرعت و با دقت کامل به این سمت حرکت کنیم.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: موازی کاری هایی در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ وجود خلاهای عرصه ای و عدم نظامات جامعه تبلیغی نیز از مشکلاتی است که باید آن را پوشش داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر کل کشور ما بسیج شود تا به ۸۰ تا ۹۰ هزار مسجد تراز نظام اسلامی برسیم بسیاری از مشکلات ما رفع می شود؛ در مساجد می توان تقسیم کار مشخصی انجام داد ومشکلات را هدف گذاری و رفع کرد.
وی گفت: در تهران کمتر از ۲هزار مسجد وجود دارد و حدود ۳۰۰ مسجد نماز صبح را برگزار می کنند؛ این شکل کار باید به اصلاح شود و مساجد باید به شکل پویا و فعالی فعالیت خود را ادامه دهند.
اعرافی یادآورشد: امروزه گروه های تبلیغی به شکل خودجوش یک مجموعه بزرگ را شکل داده اند که بسیار اقدام مبارکی است ولی این گروه های جهادی تبلیغی نیزباید با هم ارتباط داشته باشند و به دور از بروکراسی های رایج فعالیت خود را به شکل منظومه ای پیش ببرند.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: در این حرکت‎های منظومه ای و جمعی باید مراقب باشیم که در دام بروکراسی‎ها قرار نگیریم؛ این مساله به معنی نفی نظم و انتظام نیست ولی بروکراسی های بی خاصیت کار را با مشکل مواجه می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کار تبلیغی و جهادی نباید به این معنی باشد که از وزانت های تبلیغی دور شویم؛ باید زی و وقار روحانیت نیز در این فعالیت ها رعایت شود؛ ریسک پذیری و مسئولیت پذیری و حرکت انقلابی در فعالیت ها بسیار مهم است ولی باید این وزانت ووقار نیز حفظ شود.
وی گفت: روحانیت در طول تاریخ هم غمخوار و همراه مردم بوده است و هم در فعالیت های خیر نیز مساعدت داشته است؛ نه به قیمتی که طرف مقابل حس کند که این حضور و همدلی صوری است؛ بزرگان ما در هر بلاد و فعالیتی که داشتند همیشه یار مردم و محرومان بودند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: