• دوشنبه ۲۰ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 966-6287-5
  • خبرنگار : 7
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

مدیرحوزه های علمیه کشور:

حمایت از سوادآموزی و دانش، نگاه راهبردی حوزه های علمیه است

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نگاه راهبردی و کلان حوزه های علمیه،حمایت از سواد و دانش، توانمندی های اجتماعی، شغلی،فرهنگی و دینی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار با علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش با وی، افزود: سازمان سواد آموزی گام های موثری در ارتقای سطح آگاهی و بینش در سطح کشور برداشته است که جای قدردانی دارد.

وی تصریح کرد: نهادها و حوزه ها ملزم به راهبرد کلان در دفاع از سواد آموزی هستند و حوزه انقلابی و پاسخگو، از رشد و پیشرفت و تعالی کشور متناسب با وظایف خود حمایت می کند.

اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه ارتقای سطح علمی و سواد جامعه را یک حق اجتماعی می داند چرا که سطح آگاهی و دانش و علم جایگاه ویژه ای به کشور و انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان می بخشد.

وی تاکید کرد: سوادآموزی و ارتقای سطح علمی بالاترین ارزش است و میزان سواد مردم در جایگاه کشور اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که در بسیاری از کشورهای جهانی شاخصه های مهمی را برای پیشرفت خود برمی شمرند که سواد و آگاهی از شاخصه های مهم قدرت و پیشرفت است.

وی ادامه داد: شاخص های پیشرفت و تعالی ایران می تواند پشتوانه ارزش های دینی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی باشد از این رو توجه به پیشرفت لازمه رویکرد نهادهای علمی و حوزوی است.

اعرافی گفت: با حفظ اصول و ضوابط و حقوق شهروندی در چارچوب قوانین می توان راهکارهایی را در جهت از میان بردن بی سوادی به کار گرفت این امر نیاز به نوآوری و ابتکاراتی دارد.

وی یادآور شد:خارج از تدابیر و هماهنگی و برنامه ریزی ها باید در ستادها ابتکاراتی به خرج داد تا سواد آموزی توسعه یابد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود:در آموزش زبان در جامعة المصطفی الگوئی برای طلاب غیر ایرانی وجود دارد که می توان از این الگو نیز در سواد آموزی کشور استفاده کرد در این مرکز بیش از 100 هزار نفر طلبه غیر ایرانی به همراه خانواده از 130 کشور جهان زبان فارسی یاد می گیرند.

وی بیان کرد:در این زمینه با نگاهی معنوی و اخلاقی کتب هایی را در زبان آموزی تدوین شده که نقش موثری در ترغیب به کسب دانش دارد.

 اعرافی عنوان کرد:سازمان سواد آموزی باید احساس نیاز فرهنگی و ذاتی به کسب سواد را در جامعه ترغیب نماید که در این زمینه حوزه ها نیز نقش مهمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در سند تحول آموزشی به طور غیر مستقیم و در نقشه جامع علمی کشور به طور مستقیم چند بند جدی در خصوص سوادآموزی آمده است که اهمیت سواد را بیان می کند.

امام جمعه قم ادامه داد:باید همکاری هایی میان حوزه و آموزش و پرورش در جهت توسعه سواد آموزی شکل بگیرد تا اقدامات موثرتری عملیاتی شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمین بیان کرد: می توان برای با سواد کردن اتباع خارجی طرحی را با مشارکت آموزش و پرورش و جامعة المصطفی پیگیری کرد تا خانواده های طلاب نیز تحت پوشش سواد آموزی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: مرکز امور طلاب و خانواده برنامه هایی را در خصوص سواد آموزی دارد اما مشارکت های بیشتر می تواند افراد بیشتری را در سطح کشور تحت سواد آموزی قرار دهد.

اعرافی گفت:با هماهنگی دفتر تبلیغات طرح هایی را در دست اجرا داریم که در آن طلاب خارجی آموزش هایی را ببینند تا بتوانند در منطقه و کشورهای اسلامی آموزش های تبلیغی خوبی داشته باشند که در این راستا تعامل سازمان سواد آموزی با بخش بین الملل می تواند اثر گذار باشد.

وی بیان کرد:نهادهای هماهنگی عالی حوزه مسائل مختلف اجتماعی و تبلیغی را مورد بحث قرار می دهند که در حال حاضر ده آسیب مهم اجتماعی در حال بررسی است متناظر با این نهاد در قم می توان ظرفیت هایی را در جهت سواد آموزی در جهت رفع آسیب ها در کشور به ویژه برای بانوان ایجاد کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد:هم افزایی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش اثرات مثبتی دارد در این راستا می توان پیشنهاداتی را مورد ارزیابی قرار داد که در گرایش جامعه به سمت سواد آموزی اثر گذار باشد.

وی در پایان گفت:ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش هم طرح هایی را دنبال می کند که می توان در قالب سرباز طلبه و معلم طلبه باب هایی را در جهت سواد آموزی و فرهنگ سازی ایجاد کرد.
 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: