• دوشنبه ۴ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9610-714-5
  • خبرنگار : 7
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

آیت الله علوی بروجردی:

ایجاد راه مستقیم از راه‌آهن به حرم مطهر ضروری است

استاد برجسته حوزه گفت: اتصال راه آهن قم به مترو و ایجاد راه مستقیم از راه آهن قم به حرم مطهر حضرت معصومه(س) امری ضروری است.

به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله سید محمد بروجردی در دیدار با محسن اعتماد مدیر کل راه آهن قم عنوان کرد: اتصال راه آهن قم به مترو و ایجاد پیاده راه مستقیم از ایستگاه راه آهن قم  به حرم مطهر در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

تولیت کتابخانه مسجد اعظم با اشاره به اینکه راه آهن قم از ظرفیت های بالقوه ای برخوردار است گفت: استان باید از این ظرفیت هایی که در راه آهن وجود دارد استفاده کند.

وی با تاکید براین موضوع که پرسنل راه آهن پرسنل زحمت کش وخدوم هستند افزود: شاید ارزش کار کارکنان راه آهن در بین مردم شناخته شده نباشد اما همواره از قشر خدوم و زحمت کش هستند.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایستگاه راه آهن قم در مرکز شهر و نزدیک به حرم مطهر است برای رفاه حال زائرین و مجاورین حرم، خیابانی از ایستگاه راه آهن تا صحن جواد الائمه ایجاد شود؛ با این راه، دسترسی به حرم به سهولت انجام می گیرد

وی اظهار داشت: باید ایستگاه راه آهن را طبق استانداردهای جهانی توسعه و گسترش داد تا ازظرفیتی که در این منطقه از شهر وجود دارد در راستای محرومیت زدایی استفاده کرد.

وی همچنین اتصال خط ریلی به مترو را یکی از الزامات دانست و افزود: شبکه ریلی استان باید با متصل شدن به مترو از این فرصت برای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده کند.

آیت الله علوی بروجردی یکی از اساسی ترین ابزار توسعه در هر کشوری را شبکه حمل و نقل مطرح کرد و عنوان کرد: در تمام دنیا زیر ساخت های  شبکه حمل ونقل اعم از ریلی ، جاده ای و هوایی میزان سنجش توسعه در هر کشوری محسوب می شود اما در کشور ما توجهی چندانی به بخش ریلی نشده است.

وی با تاکید براینکه ما در کشور یک شبکه وسیع ریلی نیاز داریم ادامه داد: در تمام دنیا مناطق حساس چه از نظر تجاری، صنعتی و مسکونی به شبکه راه آهن متصل هستند در کشور ما نیز راه آهن باید به اقصی نقاط کشور متصل باشد و دسترسی مردم  به راه آهن همیشه آسان باشد.

وی با اشاره به پرترافیک بودن محور قم و سنگینی کار کارکنان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم سنگین کاری که وجود دارد و همچنین ترافیکی که در محور قم شاهد آن هستیم شبکه ریلی کشور باید دو خطه باشد تا از تاخیر قطار ها و برخی حوادث کاسته شود.

تولیت کتابخانه مسجد اعظم قم استقبال مردم از قطار را موثر دانست و تصریح کرد: با توجه به امکاناتی که راه آهن قم  از آنها برخوردار است باید از این امکانات موجود و اطلاع رسانی دقیق و هدفمند مردم را برای استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی تشویق کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که امروزه در سراسر دنیا مطرح است بحث افزایش  سرعت قطارهاست که در کشور ما نیز اقدامات خوبی بدین منظور صورت گرفته اما باید تسریع در کارها ایجاد گردد تا راه آهن اولویت اول برای مردم در سفر با وسایل حمل و نقل عمومی  باشد.

وی در بخش دیگر با اشاره به مقوله حمل بار نیز توضیح داد: در بحث بار، راه آهن قم مستلزم برخی همکاری های دولتی است تا گمرکات را برای استفاده از حمل و نقل ریلی تشویق کنند.

آیت الله علوی بروجردی عنوان کرد: استفاده از قطار برای حمل بار به مراتب از جاده هم از لحاظ امنیت و هم از لحاظ صرفه جویی در سوخت بسیار به صرفه خواهد بود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کشور ما از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما بودجه هایی که به بخش ریلی اختصاص داده می شود کم است وباید این رویکرد تغییر کرده و به بخش ریلی توجه ویژه و بیشتری شود.

این استاد برجسته با اشاره به این موضوع که شبکه ریلی علاوه بر جابجایی مسافر می‌تواند یک منبع درآمد برای کشور محسوب گردد، اظهار کرد: ایران از لحاظ جغرافیایی در موقعیت خوبی قرار دارد بسیاری از کشور ها برای صادرات به ناچار باید از ایران به عنوان راه ترانزیتی امن استفاده کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس شبکه ریلی کشور می تواند با ارتباط و تعامل با گمرکات مرزی به یک منبع در آمد برای کشور تبدیل شود.

آیت الله بروجردی خاطرنشان کرد: در سطح کلان نیز اتصال شبکه ریلی به شبکه های ریلی کشورهای همسایه نیز می تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی موضوع سرمایه گذاری را مورد تاکید قرار داد و تشریح کرد: باید موانع سرمایه گذاری ایرانی های مقیم خارج از کشور را در ایران و در بخش های مختلف از جمله شبکه ریلی برطرف گردد تا با سرمایه گذاری های آنان بستر مناسبی برای ایجاد یک شبکه ریلی منسجم با تمام امکانات فراهم گردد.

همچنین در این دیدار محسن اعتماد مدیر کل راه آهن قم نیز از استفاده این اداره کل از تجهیزات به روز دنیا برای تسهیل در تردد قطارها اشاره کرد و گفت: این اداره کل در راستای افزایش ایمنی و سرعت قطارها که یکی از اهداف بزرگ آن است؛ در مسیر قم به مشهد بخشی از مسیر یک خطه را به دو خطه تبدیل کرد تا هم سرعت و هم ایمنی را در این مسیر به بالا ترین سطح برساند.

وی درادامه با اشاره به نقش استراتژیک برخی ازایستگاههای قم اظهار کرد: در ایستگاه قمرود که از اهمیت ویژه ای برخوردار است از سوزنهایی استفاده کرده ایم که بالاترین تکنولوژی را در جهان دارا هستند واستفاده از این سوزنها ایمنی و سرعت را بالا می برد.

وی افزود: در برخی ایستگاهها نیز در راستای تحقق برنامه ششم توسعه در جهت افزایش ظرفیت خطوط ریلی اقداماتی نظیر استفاده از تجهیزات به روز دنیا در برخی بلاکها  صورت گرفته است تا همزمان چندین قطار بتوانند از خطوط ریلی استفاده کنند.

مدیر کل راه آهن قم با اشاره به بحث قطار های مسافری خاطر نشان کرد: ایستگاه راه آهن قم روزانه سه رام قطار به مشهد و بالعکس دارد که خوشبختانه ضریب اشغال مسافری بالای 70 درصد را دارا است و در کشور از نظر اعزام قطار مسافری به  مشهد،ایستگاه قم رتبه دوم  را کسب کرده است.

وی ادامه داد: امید است در آینده با اتصال خطوط ریلی و ایجاد بستری مناسب، از جاذبه های توریستی و مذهبی کشور بیشتر استفاده کنیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: