• پنجشنبه ۷ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
  • دسته بندی : علمي و آموزشي
  • کد خبر : 9610-686-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

آیت الله اعرافی:

سنن حوزوی پژوهش محور هستند

مدیر حوزه های علمیه، سنن متعالی پیشین حوزه را پژوهش محور دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت‎الله اعرافی امروز در اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه گاهی برخی با افراط بیان می‎کنند که سنن گذشته در حوزه پژوهش نباید تسری پیدا کند، افزود: در نقطه مقابل باور دیگری مطرح است که با مناهج تاریخی حوزه می‎توانیم به پژوهش های امروزی دست بزنیم و تجربه‎های جدید را نیز به کار نمی‎بریم که این نگاه نیز تفریطی است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: مشخص است که در این میان باید نظریه منسجم و متعادل را انتخاب کنیم؛ حوزه یک نهاد دیرپای تاریخی پیوسته و پرثمر در زمینه علم و دانش و ترویج دانش های اسلامی دارد و با سنن و مناهج و روش های گوناگون حوزه های علمیه نیز به سادگی نمی توان برخورد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه شیفته دلیل، استدلال و میزبان تجربیات بوده‎ و هست؛ در حقیقت می توان گفت که منطق کلی ما آن است که علامه حلی ها و شیخ مفیدها و.. را تربیت کرده است که آثار آنها بر تاریخ علمی در تاریخ اسلام سیادت می کند.

وی در ادامه به سنن گذشته حوزوی اشاره کرد و گفت: از جمله سنن متعالی آموزشی در حوزه که به خودی خود، پژوهش محور بوده است می توان به مقوله مباحثه و پیش مباحثه اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مرور و ظرف بحث نقادانه از سنن حوزوی است که در مباحثه مستتر است؛ گفتگوی نقادانه و مباحثه ای استاد و شاگرد از سنن دیرپای حوزه بوده است.

وی گفت: استاد و شاگرد گاهی اوقات استفاده متفابل از هم داشتند؛ همچنین تقریر درست نیز از دیگر سنن حوزوی است که در توسعه روحیه پژوهش گری موثر است؛ تقریر نویسی خدمت بزرگی به استادان بوده است؛ یعنی استادان از تقریر شاگردان خود بهره برده اند؛ این تقریر به شکل شفاهی و مکتوب با تعامل مطلوب بین شاگرد و استاد انجام می شده است.

آیت الله اعرافی از حاشیه نگاری و تعلیق نویسی به عنوان سنن دیگر آموزشی حوزه نام برد و افزود: حاشیه نگاری همچون کامنت نویسی است که از پیچ و خم زیاده نویسی جلوگیری می کند؛ تعلیقه علامه بر اسفار و شیخ محمد حسین بر کفایه و... از درخشان ترین تعلیقات است.

وی گفت: متون حوزوی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ در این خصوص نه باید متون را به حدی ساده نوشت که ساده انگاری و سطحی اندیشی را نشر دهد و هم نباید به شکلی نوشت که فهم را مشکل کند.

وی تصریح کرد: تحصیل و تدریس همزمان از دیگر نکاتی است که باید در حوزه رعایت شود؛ سرجمع نظام آزاد حوزه، علمای بزرگ را تربیت کرده است؛ این سنن باید در حوزه تقویت شود؛ ارزیابی ها در نظام حوزه نیز دقیق بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: از دیگر سنن حوزوی نشست های علمی و ارزیابی های تخصصی علمی طلاب و دروس خارج بوده است؛ علم اصول و دانش های روش شناختی ما دانش های فاخری هستند که باید به این میراث نیز توجه کرد ولی همزمان حوزه علمیه قم این افتخار را دارد که دریچه های آن به روی تجربه های جدید باز بوده است؛ بسیاری از هیئت های خارجی وقتی که بهره گیری حوزه از فناوری های نو را می بینند، شگفت زده شده‏‎اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به گام های جدید حوزه در ایجاد تحول در عرصه پژوهش اشاره کرد و گفت: در این راستا مجموعه ای از برنامه ها در حوزه آموزش و پژوهش در حوزه وجود دارد که به دنبال توسعه کاروان پژوهش طلاب بوده است.

وی گفت: در حوزه امتحانات شفاهی، مصاحبه های درس خارج و پایان نامه ها، دست به قلم شدن بیشتر طلاب در ارزیابی های شفاهی و کتبی و... از جمله گام های فعلی حوزه بوده است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: