• پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 9611-2085-5
  • خبرنگار : 839601
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه :

تفکر اقتصاد محور نظام اجتماعی عامل اعتراضات اخیر است


عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه گفت: برای بررسی ریشه اعتراضات اخیر باید نگاه گفتمانی و فرهنگی داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، ابراهیم نیک  منش امروز در نشست تخصصی  بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر با نگاهی به نقش موسسات مالی اظهار داشت: نگاه گفتمانی و فرهنگی برای بررسی اعتراضات مردمی کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته است و همین امر باعث شده است ریشه اصلی بحث ها در فتنه هایی رخ داده در کشور مغفول بماند.

وی افزود: چهار گفتمان در کشور وجود دارد که در 40 سال انقلاب قدرت دست دو گفتمان از درون حوزه ودانشگاه بوده است؛ گفتمان اول تجدد گرایی اسلامی است که بیشتر از متن دانشگاه  و حوزویان دانش آموخته دانشگاه برآمده است و همان فقه پویایی است که اوایل انقلاب مطرح میشد و تفکرشان براساس تفکر مدرنیته و غربی بود.

نیک منش ادامه داد: گفتمان دوم، سنت گرایان اسلامی هستند که عمدتا از درون حوزه هستند و اصرار زیادی بر مبانی و اصول دارند و آن ها را ناموس دین میدانند؛ گفتمان سوم؛ گفتمان عریان و شمشیر کشیده ی تجدد گرایی  مدرن هستند که پرچمدار اصلی آن دانشگاه است و بخش عمده ای از نظام کارشناسی کشور و در راس آن ها برنامه توسعه و سازمان مدیریت و برنامه تحت تاثیر همین گفتمان است.

وی گفتمان چهارم را، گفتمان انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: گفتمان انقلاب توانسته است در این مدت برای خود فضا باز کند و بحث جنبش نرم افزاری و تولید علم وهمچنین موضوع اقتصاد مقاومتی را جا بیندازد.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه اضافه کرد: این چهار گفتمان در حال حاضر در حال تقابل جدی هستند و هر کدام دارای موضع های قدرت و ثروت هستند و  مردم دراین میان دچار تناقضات درونی شده اند.

وی گفت: گفتمان اول که همان گفتمان تجدد گرایی اسلامی است خصوصیاتی دارند؛ صاحبان این گفتمان شناخت دقیق از اسلام ندارند، نگاه غلط به توسعه دارند، شناخت دقیق از تجدد و مدرنیته ندارند و نمیتوانند از الگوی مالی و الگوی سبک زندگی تفسیر درستی ارائه بدهند و عملا به ظواهر دین توجه دارند؛ پرچمداران این گفتمان  با صراحت از نظریه وابستگی صحبت میکنند.

نیک منش اظهار داشت: در تئورسین های همین دولت که به عنوان مکتب نیاوران شناخته میشوند، قائل به نظریه وابستگی هستند؛ برجام و FATF ناشی از همین تفکر است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در این نشست گفت: در گفتمان سنت گرایی اسلامی که بیشترین افراد آن حوزوی هستند و سایه این گفتمان بر قانون اساسی و بحث عدم مخالفت قطعیه با شرع مقدس وجود دارد؛ همین گزاره عدم مخالفت قطعیه با دین باعث شده است که بسیاری از قوانین ما به همین فیلتر حداقلی دین  به تصویب برسد و باعث میشود که  بعد از ۴۰سال همه مراجع ایراد میگیرند که بانک ما اسلامی نیست و ربا به صورت پنهان در آن جاری است؛ این معلول همان ساختاری است که در شورای نگهبان وضع شده است.

وی افزود: اصول فقه ما بالنده نیست، تفکری هم که بر حوزه و نظام  است نمیتواند برای اقامه تمدن اسلامی راه گشا باشد.

نیک منش اظهار داشت: ریشه اصلی تمام مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که باعث اعتراضات اخیر شد، تفکر اقتصاد محور نظام اجتماعی است که برگرفته از تفکر تجدد گرایی مدرن است.

وی ادامه داد: از گذشته تاکنون کپی مباحث غربی در دانشگاه های ما تدریس شده و به همین دلیل مشاهده می کنیم که سبک زندگی خانوادگی، فردی و اجتماعی ما تحت تأثیر قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی ما قدرت کاملی نداشته است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه بیان کرد: عده ای چه عینکی زده اند که بعد از 40 سال در کسوت روحانیت، تمام قامت از وضعیت موجود دفاع میکنند؟ ریشه این قضیه برمیگردد به ساختار اقتصادی غرب و تفکری که میگوید اقتصاد محور سیاست و فرهنگ است واین دقیقا نقطه مقابل دیگاه گفتمان انقلاب و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: بانک ام المفاسد و ام الامراض در نظام اسلامی و حتی نظام غربی است؛ اگر بانک و شرکت ها که هسته های اصلی تمرکز سرمایه هستند را توسط بانک مرکزی که نظام اعتبارات و پولی مالی کشور را سامان میدهد، از درون نظام بگیریم، کل نظام اقتصادی ما فرو میریزد، در حالی که ما ام القرای جهان اسلام هستیم.

نیک منش تصریح کرد:باید تفکر نگاه به بانک شکسته شود؛ نتوانسته ایم به بانک به عنوان ساختار و قرارگاه اقتصادی تفسیر ارائه دهیم.

وی ادامه داد: این اعتراضاتی که در چند وقت اخیر صورت گرفته است زیبنده نظام اسلامی نیست و مقصر اصلی خودمان هستیم و مقصر اصلی حوزه است، چون بینش اصلی و مغزافزار دست حوزه بوده است و این را انجام نداده است؛ مقصر بعدی دانشگاه است چون نتوانسته معادلات کاربردی را ارائه بدهد و مقصر آخر حاکمیت است چون حاکمیت وامدار حوزه و دانشگاه است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: