• جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 972-10787-5
  • خبرنگار : 7
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه:

حکمت اسلامی می‌تواند متحول کننده علوم انسانی شود

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقشی بی‌بدیل داشتند، تصریح کرد: امروز جهان اسلام به‌شدت محتاج تحول علوم انسانی و اسلامی است چراکه علوم انسانی بافت فرهنگی دارند و بر این اساس حکمت اسلامی می‌تواند متحول علوم انسانی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در آئین اختتامیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه فلسفه و منطق علومی هستند که شیعه در گسترش و پیدایش آن نقش برجسته‌ای داشته است، عنوان کرد: نقش شیعه در توسعه فلسفه و منطق غیر قابل انکار است؛ میرداماد، ملا صدرا، شیخ بهایی، مرحوم ملا هادی سبزواری و برخی از بزرگان و مکتب قم در توسعه حکمت اسلامی نقش داشته و آثاری فاخر بر جای گذاشته اند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تصریح کرد: در واقع حکمای شیعه در تحول فلسفه در عرصه هستی شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی نقش مهمی داشتند، علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقشی بی نظیری داشتند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: تأسیس و توسعه فلسفه اسلامی را می‌توان به 8 مرحله تقسیم کرد، افزود: نخستین مرحله، تأسیس توسط بزرگان اسلامی مانند ملاصدرا بوده است؛ مرحله بعد دوره پیوند فلسفه و عرفان است، در این مرحله شیخ اشراق بین فلسفه و عرفان پیوند برقرار کرد؛ مرحله سوم پیوند کلام و فلسفه بود که خواجه‌نصیرالدین طوسی آن را بینان‌ نهاد و مرحله چهارم شامل پیوند مرحله اشراق با مبانی اسلامی است، که میرداماد این مکتب را بنیان‌گذاری کرد.

وی افزود: تأسیس فلسفه‌های مضاف به امور و واقعیت‌ها مرحله دیگر بود که فلسفه جامعه، فلسفه تاریخ و فلسفه معرفت و مانند آن جزو این مرحله هستند، مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله سبحانی به این کار بسیار اساسی پرداختند.

خسروپناه آخرین مرحله را فلسفه مضاف به علوم دانست و گفت: از مرحله هفتم و هشتم به‌عنوان فلسفه نوصدرایی تعبیر می‌شود؛ امروز جهان اسلام به‌شدت محتاج تحول علوم انسانی و اسلامی است چراکه علوم انسانی بافت فرهنگی دارند و بر این اساس حکمت اسلامی می‌تواند متحول علوم انسانی شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: تأسیس حکمت اسلامی در زمان فارابی و ابن‌سینا در یونان هم بوده است اما پیوندی میان اسلام و فلسفه را این شخصیت‌ها انجام داده‌اند؛ آنها نوآوری فراوانی در عرصه فلسفه داشتند و منتقل کننده فلسفه یونان به جهان اسلام نبودند بلکه آن را تاسیس کردند.

این استاد حوزه عنوان کرد: اگر ما دارای پشتوانه حکمت اسلامی نباشیم نمی توانیم با این رویکرد نظریه پردازی کنیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: