• جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 972-10887-5
  • خبرنگار : 7
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

آیت‌الله سبحانی:

خدمات شیعه در تعالی علوم اسلامی پنهان مانده است

یکی از مراجع تقلید گفت: خدمات شیعه به تعالی علوم اسلامی پنهان مانده و به خوبی به جهانیان معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت‌الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی "نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) عنوان کرد: ملت‌های زنده همیشه خود را در عرصه‌های مختلف معرفی می‌کنند.

این مرجع تقلید شیعه افزود: ملت‌های زنده منتظر نمی مانند که دیگران آنها را معرفی کنند اگر ما نیز بنشینیم و خود را معرفی نکنیم در حق خود ستم روا داشته ایم.

وی تصریح کرد: بی شک شیعه و سنی هر دو خدمات ارزنده و با ارزشی به علوم اسلامی داشته اند اما خدمات شیعه به تعالی علوم اسلامی پنهان مانده و به خوبی به جهانیان معرفی نشده است که البته اختصاص به عصر حاضر ندارد.

آیت الله سبحانی اظهار کرد:حتی در این بین متفکران شیعی در طول تاریخ بر این مساله اذعان داشته اند که نتوانسته اند شیعه و خدمات آن را به خوبی معرفی کنند درواقع این موضوع اختصاص به عصر حاضر ندارد و در همه اعصار وجود داشته است.

این مرجع تقلید شیعه در خصوص خدمات فقه مقارن در طول تاریخ یادآور شد: یکی از بخش‌های علم فقه مساله خلاف می باشد و نخستین کسی که اختلافات بین علما را به صورت فقه مقارن نوشته مرحوم شیخ مفید است.

آیت الله سبحانی گفت: بی شک تضارب آرا می‌تواند حقیقت را روشن‌تر سازد در این راستا مرحوم آیت‌الله بروجردی نخستین کسی است که کتاب خلاف را به دشواری یافت و توانست آن را چاپ کند.

وی افزود: البته اگر ما بخواهیم تقریب فقهی را به خوبی انجام دهیم بهترین کتاب تذکرةالفقه از مرحوم علامه حلی است.

این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: آیات‌الاحکام شیعه و اهل سنت با هم متفاوت هستند؛ در این خصوص فقه مقارن و موسوعه‌های فقهیه توسط علما و مراجع تقلید در حال تدوین می باشد که ارزش فراوانی دارد.

آیت الله سبحانی به فواید فقه مقارن اشاره کرد و گفت: با مقارن کردن فقه سیر تاریخی مسئله را روشن می کنیم؛ با تضارب آراء حقیقت روشن تر می شود؛ مذاهب را بهم نزدیک تر کرده و موجود تقریب بین المسلمین می شود و اثر دیگر فقه مقارن این است که مسائلی که از ائمه سوال می شده و گاهی پاسخ به اجمال بوده، مسلما از علمای دیگر نیز سوال می شده است پس اگر آرای آن زمان را بفهمیم، اجمال روایات با مرجعه به آراء دیگران روشن می شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: