• سه شنبه ۱۷ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
  • دسته بندی : فرهنگي و هنري
  • کد خبر : 977-8487-5
  • خبرنگار : 57005
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا منطقه قم

صوفیان؛ عقاید و انحرافات

مدرس مرکز تخصصی امامت گفت: اهل تصوف می گویند "هیچ زشتی در دنیا وجود ندارد" و خداوند در اسم "یا مُضِلّ" خودش تجلی یافته و درنتیجه شیطان وجود پیدا کرده است؛ طبق این نظر، صوفیان معتقدند اشخاصی همچون شمر، یزید و... نیز به هیچ وجه "بد یا زشت" نیستند، چراکه جز زیبایی در عالم وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین کریم مومنی در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: از قرن دوم هجری، تصوف وارد اسلام شد و با گسترش و کشورگشایی توسط برخی حکام، بسیاری از مسلمانان از این مسئله تاثیر پذیرفتند و رفته رفته عقاید تصوف را با  بعضی از اصول اسلامی گره زدند.

این متخصص امامت و معارف اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه صوفیان قائل به "وحدت موجود" هستند، افزود: ریشه ی تمام اعتقادات این گروه، همین یک کلمه است، به این معنا که اهل تصوف معتقدند که هر آنچه در این دنیا وجود دارد "خدا" است و غیر او در زمین نیست. اما اسلام با ادله ی مختلف، این نظر را کاملا رد می کند؛ چراکه طبق مبانی اسلامی، خالق هیچ سنخیتی با مخلوق ندارد و غیر خدا در زمین وجود دارد، در حالی که صوفیان معتقدند که خداوند هر لحظه در یک شیء تجلی پیدا می کند و کل عالم خودِ خداست.

مومنی خاطرنشان کرد: "وحدت موجود" به این معنا که همه چیز در دنیا خداست و غیر او وجود ندارد، اغلب از عقاید صوفیان و برخی عرفا است و دراین میان، فلاسفه به "وحدت وجود" معتقدند که این عقیده نیز کاملا غلط است.

وی با تاکید براینکه طبق نظر مراجع وعلما، هیچ کدام از این عقاید صحیح نبوده بلکه انحرافی است، بیان کرد: از ابتدای اسلام، پیامبر و تمامی امامان به این عقاید موضع گرفته‌اند و هم اکنون نیز، هیچ کدام از مراجع این عقاید انحرافی را تایید نمی کنند که همین مسئله باعث شده است تا برخی از متعصبان فرق مختلف، علما را مهجور کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: به عقیده اهل تصوف، هنگامی که یک صوفی پس از چله‌نشینی و گذراندن برخی ریاضت‌ها به مقام "فناء فی الله" می‌رسد، همه تکالیف شرعی از او ساقط می‌شود؛ چراکه به عقیده این گروه، صوفی در این مرحله پس از "لقاء الله" به "فناء فی الله" رسیده و در این مرحله به عقیده ای رسیده است که وجود او وجود خدا است، بنابراین یک انسانی که فانی در خدا شده است، شریعت برای او معنی ندارد.

مومنی در رابطه با "اسقاط تکلیف" صوفیان، تصریح کرد: صوفیان می‌گویند احکامی همچون نمازو روزه برای کسی که در تصوف به مقام "قرب الهی" رسیده است معنایی ندارد؛ این گروه با توجیهاتی بی منطق، برای محرم و نامحرم هم حرمتی قائل نیستند.

مومنی گفت: تمامی این عقاید انحرافی به همان مسئله ی "وحدت موجود" برمی گردد؛ زمانی که صوفیان همه چیز را جز خدا نمی دانند و قائل به وجود "مخلوق" در دنیا نیستند، چنین انحرافات اخلاقی در مسلک آنان پدید می آید که تمامی این مسائل با اسلام ضدیت کامل دارد. 

مدرس مرکز تخصصی امامت تاکید کرد: بین "لقاء الله" در اسلام و آنچه که صوفیان معتقدند، تفاوت آشکار وجود دارد؛ به این معنا که در اسلام منظور از رسیدن به قرب الهی، دستیبابی و قُرب به رحمت خداوندی است و در اسلام، کسانی با عمل به واجبات و ترک محرمات به مقامی می رسند که نسبت به دیگر افراد به رحمت الهی نزدیک تر هستند.

وی تصریح کرد: در تصوف، صوفی به جایی می رسد که خود را "خدا" می داند و قائل به وجود غیر خدا در زمین نیست؛ این عقیده تا جایی پیش می رود که در کتب این دسته می بینیم که اشیایی همچون سنگ را هم چون تجلی از ذات خدا می دانند می پرستند واین امر همان بازگشت به شرک و بت پرستی قبل از اسلام است.

مومنی با تاکید براینکه صوفیان، شیطان را مظهر وجود خداوند می دانند، خاطر نشان کرد: اهل تصوف می گویند "هیچ زشتی در دنیا وجود ندارد" و خداوند در اسم "یا مُضِلّ" خودش تجلی یافته و درنتیجه شیطان وجود پیدا کرده است؛ طبق این نظر، صوفیان معتقدند اشخاصی همچون شمر، یزید و... نیز به هیچ وجه "بد یا زشت" نیستند، چراکه جز زیبایی در عالم وجود ندارد.

وی گفت: از نظر اهل تصوف دو توحید عوام و خواص وجود دارد و هنگامی که یک صوفی به درجه ی قرب الهی رسید و از خواص به شمار آمد، به جایی می رسد که برای او شیطان نیز مظهر وجود و تجلی خداوند می شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برخی از اعضای این فرقه، معتقدند که روز عاشورا باید جشن گرفته شود، بیان کرد: طبق نظر این عده، شمر و یزید انسان های بدی نبودند، چون بدی در زمین وجود ندارد و ازآنجا که روز عاشورا موجب به کمال رسیدن انسان‌ها شد، پس به جای عزاداری باید روز عاشورا جشن گرفته شود.

مومنی تصریح کرد: همانطور که گفته شد نه عقیده "وحدت موجود" صوفیان و "وحدت وجود" فلاسفه، هیچ کدام صحیح نیست بلکه کاملا از عقاید انحرافی است؛ وحدت وجودی که فلاسفه به آن معتقدند به این معناست که هر آنچه در عالم می بینیم "ماهیات" است و ماهیات هم حقیقت ندارد پس در نتیجه جز یک وجود و حقیقت که همان خداست چیزی در دنیا نیست.

وی افزود: طبق نظر برخی فلاسفه، این "وجود" که تنها چیزی است در عالم است، یک حقیقت نوری بسیط است که تنها با مکاشفه، قابل درک است که تنها انسان هایی که به مقام عالی رسیده اند می توانند به این حقیقت که همان "خدا" است دست پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه نتیجه چنین عقایدی، رسیدن به انحرافاتی همچون کنار گذاشتن شریعت است، گفت: عرفان و فرقه ای که به این نتیجه برسد که انسان وقتی در خدا فانی شد، نماز و روزه براو واجب نیست و هر فساد اخلاقی را به بهانه اینکه تجلی از زیبایی خداست توجیه کند، واضح است که از اصل و اساس غلط است.

وی با اشاره به وجود "عرفان مشروع" در اسلام گفت: عرفانی با چله نشینی، ریاضت، عزلت و کناره گیری از مردم در اسلام هرگز نیست؛ هیچ کدام از پیامبران و امامان(ع) نیز چنین چیزی را قبول نداشته اند بلکه در برابر آن، موضع محکم گرفته اند؛ عمل به واجبات اسلامی، ترک محرمات و تلاش برای رسیدن به رحمت الهی، همان عرفان مشروعی است که در اسلام از آن یاد می شود و چیزی اضافه براین، که با عقاید و اصول اسلامی ناسازگار باشد در دین اسلام وجود نداشته و ندارد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: